netwerkmigratie

FAQ netwerkmigratie

Heeft u vragen bij uw overdracht van een andere provider naar Proximus?
Raadpleeg hier de antwoorden op de meest gesteld vragen.

  • Ik heb een nieuwe Proximus simkaart ontvangen, wat nu?

    De Proximus simkaart die u heeft ontvangen is nog niet actief
    De effectieve startdatum van uw migratie naar Proximus is te vinden in een begeleidende brief of in een eerdere communicatie via e-mail.

    De migratie van uw mobiel nummer bij uw huidige provider naar Proximus kan, omwille van technische redenen, tot max 3 werkdagen in beslag nemen.
    Zolang dat de effectieve migratie geen feit is kan u de simkaart van uw huidige provider in gebruik houden.
    De nieuwe Proximus simkaart dient u steeds in de buurt te houden.

  • Hoe weet ik wanneer de nieuwe Proximus simkaart in gebruik mag genomen worden?

    Van zodra een uitgaande oproep of sms met de simkaart van uw huidige operator niet meer mogelijk is kan u de nieuwe Proximus simkaart in gebruik nemen.
    De tijdspanne tussen de deactivatie van uw huidige simkaart en de activatie van uw nieuwe Proximus simkaart kan tot een half uur oplopen.
    Indien u niet meteen verbinding heeft met de Proximus simkaart, schakel uw toestel dan even uit en probeer even later opnieuw tot uw toestel verbinding maakt met het Proximus netwerk.

  • Blijft mijn PIN code behouden op de nieuwe Proximus simkaart?

    De persoonlijke PIN code van uw huidige simkaart zal niet worden overgenomen op de nieuwe Proximus simkaart.
    De nieuwe PIN code kan u terugvinden op de Proximus simkaartadapter (grootte van een bankkaart)

  • De pincode van uw Proximus simkaart wijzigen.

    Wijzig de pincode van uw simkaart via een korte code of via het menu van uw gsm.
    Voor uw veiligheid vermijdt u best een voor de hand liggende pincode, zoals 1111 of 1234.

    • Via een korte code
      Vorm de korte code **04*huidige pincode*Nieuwe pincode*Nieuwe pincode# op uw gsm en druk op de beltoets.
      In de plaats van huidige pincode vult u uw huidige pincode in, en in de plaats van Nieuwe pincode vult u uw nieuwe 4-cijferige pincode in.
    • Via het menu van uw gsm.
      Ga naar Instellingen > Beveiliging > Simkaartvergrendeling > Pincode wijzigen.
      Geef uw oude pincode in en kies nadien een nieuwe code.
      Heeft uw gsm een ander menu?
      Raadpleeg dan de handleiding van uw toestel of de website van de fabrikant.
  • Heeft u 3 keer de verkeerde pincode ingevoerd?

    Dan wordt uw simkaart geblokkeerd en moet u uw pukcode invoeren om uw simkaart te deblokkeren.
    Waar vindt u uw pukcode terug?

    De PUK code kan u terugvinden op de Proximus simkaartadapter (grootte van een bankkaart) of kan u bekomen via de Proximus klantendienst.

    Let goed op bij het invoeren van uw pukcode!
    Als u 10 keer de verkeerde pukcode invoert, dan wordt uw simkaart definitief vergrendeld.
    U moet dan een nieuwe simkaart aanvragen bij de telecomverantwoordelijke van uw bedrijf.
    Uw telefoonnummer blijft behouden.

  • Simkaart verloren?

    Laat uw oude simkaart zo snel mogelijk blokkeren via de Proximus klantendienst en vraag gratis een nieuwe simkaart aan bij de telecomverantwoordelijke binnen uw bedrijf. 
    Uw telefoonnummer blijft behouden.

  • De internetinstellingen van uw gsm configureren.

    Afhankelijk van uw gebruikersprofiel, dat vooraf bepaald werd door uw werkgever, heeft u al dan niet toegang tot het gebruik van mobiel internet.
    Alvorens u gebruik kan maken van het mobiele internet van Proximus dient u uw toestel correct te configureren:

    • Vind uw gsm in de interactieve handleiding van Proximus en bekijk alle schermen stap voor stap
      Vind uw gsm in de interactieve handleiding van Proximus en bekijk alle schermen stap voor stap.
    • Stel uw gsm manueel in voor internet
      Volgende gegevens dient u in te voeren:
      • APN of Access Point Name: voer als naam van het toegangspunt internet.proximus.be in
      • Gebruikersnaam of User name: blanco (u hoeft niets in te voeren)
      • Wachtwoord of Password: blanco (u hoeft niets in te voeren)

    Opmerking:

    • Indien u gebruik maakt van een BlackBerry OS 10 zijn hierboven vermelde instellingen eveneens van toepassing.
    • Indien u gebruik maakt van een Apple iPhone vanaf iOS 8 dient u de instelling ‘EU internet’via het menu ‘netwerkinstellingen’ uit te schakelen.
  • Uw voicemail (berichtendienst) instellen.

    Bel 1969 en stel uw voicemail voor de eerste keer in.
    Via dit nummer wijzigt u nadien ook uw voicemailinstellingen, zoals uw begroeting of persoonlijke code.
    U kunt hiervoor ook nog steeds terecht op het oude nummer 1231.

     

    Voicemail voor de eerste keer instellen

    Bel met uw gsm naar het gratis nummer 1969 (of 1231) en volg de instructies

    1. Kies uw taal (Nederlands, Frans, Engels of Duits).
    2. Spreek uw naam in en neem een persoonlijke begroeting op van maximaal 60 seconden.
    3. Kies een persoonlijke code van 6 tot 8 cijfers. Voor de hand liggende combinaties, zoals 123456 of 111111, worden automatisch geweigerd.

     

    Voicemailinstellingen aanpassen

    Bel met uw gsm naar het gratis nummer 1969 (of 1231), kies optie 3 (Mailbox-instellingen wijzigen) en volg de instructies. 
    U hebt de volgende opties:

    (1)Persoonlijke begroeting en naam wijzigen: neem een nieuw welkomstbericht op van maximaal 60 seconden.
    (2) Persoonlijke code: activeer, deactiveer of wijzig de geheime code van uw voicemail.
    (3) Algemene opties:

    • Wijzig uw taal (Nederlands, Frans, Engels of Duits).
    • Kies ervoor om de datum en het uur van een ontvangen voicemailbericht wel of niet te horen tijdens het afspelen.
    • Activeer of deactiveer de dienst Uitgebreide Opties om voicemailberichten door te sturen naar anderen of te beantwoorden met een bericht of een oproep.

    (4) Berichtmelding: kies ervoor om te worden verwittigd via een sms of via een automatische oproep wanneer u een nieuw voicemailbericht hebt ontvangen.
    (5) Mailinglijsten: creëer en wijzig tot 20 mailinglijsten en voeg tot 20 personen toe aan elke lijst.
    Zo stuurt u voicemailberichten door naar verschillende personen tegelijkertijd.
    U kunt geen buitenlandse nummers of speciale nummers (070, 0900, enz.) toevoegen aan een mailinglijst.
    (*) Terug naar het vorige menu
    (0) Hulp: krijg meer uitleg over de verschillende opties binnen het voicemailmenu.

     

    Alle aanpassingen worden onmiddellijk uitgevoerd.

  • Nieuw voicemailbericht? U ontvangt een oproep of sms.

    U kunt op 3 manieren te weten komen dat u een bericht hebt ontvangen op uw voicemail: via een sms, een oproep naar uw eigen nummer of een oproep naar een andere nummer.
     

    • U ontvangt een sms (gratis)
      Wanneer iemand een bericht heeft ingesproken op uw voicemail,
      ontvangt u steeds een sms met het aantal ontvangen berichten en (indien toegestaan) het telefoonnummer van de persoon die het laatste bericht heeft ingesproken.
    • U ontvangt een automatische oproep op uw gsm (gratis)
      Kies om opgebeld te worden op uw eigen nummer.
      Activeer deze optie door met uw gsm te bellen naar 1969.
      In het menu kiest u optie 3 (Mailbox-instellingen wijzigen) en vervolgens optie 4 (Berichtmelding).
    • U ontvangt een automatische oproep op een ander nummer
      Kies om opgebeld te worden op een ander oproepnummer, bijvoorbeeld uw vaste lijn.
      Activeer deze optie door met uw gsm te bellen naar 1969.
      In het menu kiest u optie 3 (Mailbox-instellingen wijzigen) en vervolgens optie 4 (Berichtmelding).
  • Uw voicemailberichten beluisteren.

    Wilt u uw PhoneMail-berichten beluisteren en beheren (wissen, bewaren, beantwoorden, doorsturen, enz.)?
    Dat kan vanaf uw vaste lijn of vanaf eender welk nummer in België of het buitenland.
     

    • Vanaf uw eigen telefoontoestel: bel 1969 (= gratis)
    • Vanaf een andere telefoon of gsm in België: bel 0475 15 1969 (= tarief nationale oproep)
    • Vanuit het buitenland: bel +32 475 15 1969 (= tarief internationale oproep)
  • Hoe raadpleeg ik mijn voicemailberichten in het buitenland?

    In het buitenland hebt u toegang tot uw voicemail via het internationale voicemailnummer +32 475 15 1969.

    • Hoe weet u dat u een nieuw bericht hebt ontvangen?
      Net zoals in België ontvangt u een gratis sms om u te verwittigen wanneer u een nieuw voicemailbericht hebt ontvangen.
      In het buitenland volgt er echter nooit een oproep op uw gsm of op een ander nummer, om te vermijden dat u een internationaal gesprek moet betalen.
    • Hoe luistert u naar een bericht?
      Bel naar +32 475 15 1969 en voer uw telefoonnummer en voicemailcode in om uw berichten te beluisteren.
      U betaalt de prijs van een oproep in het buitenland.
  • Uw voicemailcode terugvinden of wijzigen.

    Bent u de code van uw voicemail kwijt?
    U kunt uw voicemailcode eenvoudig terugvinden of wijzigen.

    U hebt deze code nodig om uw berichten te beluisteren met een andere telefoon of in het buitenland.
     

    • Vind uw voicemailcode terug
      Typ #145# op uw gsm en druk op de beltoets.
      U ontvangt uw voicemailcode in een gratis sms.
    • Wijzig uw voicemailcode
      Bel met uw gsm naar het gratis nummer 1969, kies optie 3 (Mailbox-instellingen wijzigen) en daarna optie 2 (Persoonlijke code).
      Volg de instructies en voer een geheime voicemailcode in van 6 tot 8 cijfers.
      Voor uw veiligheid neemt u best geen voor de hand liggende combinatie, zoals uw geboortedatum , 123456 of 111111.
      Die laatste codes worden trouwens sowieso geweigerd.
      Uw nieuwe voicemailcode zal binnen de 2 uur in werking treden.
  • Uw voicemail deactiveren.

    Deactiveer uw voicemail via de Proximus klantendienst. Deze wijziging is volledig gratis en wordt binnen de 2 uur doorgevoerd.

  • Rinkeltijd aanpassen als uw gsm te snel op voicemail springt.

    Als u een abonnement heeft, dan kiest u zelf hoelang uw gsm rinkelt alvorens de oproep wordt doorgeschakeld naar uw voicemail.
    U kunt de rinkeltijd aanpassen door de beltoon te verlengen, verkorten of uit te schakelen.

    • Hoe kunt u uw gsm langer of korter laten rinkelen?
      Typ **61*+32475151516**Aantal seconden# en druk op de beltoets. In de plaats van Aantal seconden vult u een waarde in van 5, 10, 15, 20, 25 of 30 seconden.
      Toets bijvoorbeeld **61*+32475151516**30# om uw oproepen na 30 seconden door te schakelen naar uw voicemail.
      Let op: vervang het telefoonnummer niet door je eigen nummer!
       
    • Hoe kunt u de rinkeltijd uitschakelen?
      Wilt u uw oproepen onmiddellijk doorschakelen naar uw voicemail? 
      Schakel uw oproepen door zonder dat uw gsm rinkelt.
  • Oproepen op uw gsm doorschakelen.

    Als u een abonnement hebt, dan kunt u uw gsm-oproepen doorschakelen naar uw voicemail of naar een ander nummer wanneer u niet opneemt, uw lijn bezet is, enz.
    Gebruik hiervoor een verkort nummer. 

    Wie u belt, hoort een onderbroken toon om te zeggen dat de oproep wordt doorgeschakeld.
     

    Oproepen doorschakelen zonder dat uw gsm rinkelt

    Telkens als u de onmiddellijke doorschakeling activeert, deactiveert of heractiveert, hoort u een snel onderbroken toon als bevestiging.

    • Activeren
      Typ **21*Telefoonnummer# en druk op de beltoets.
      In de plaats van Telefoonnummer vult u het nummer in waarnaar u uw oproepen wilt doorschakelen,
      bijvoorbeeld **21*+32475151516# als u wilt doorschakelen naar voicemail.
      Let op: vervang het telefoonnummer niet door je eigen nummer!
       
    • Deactiveren
      Typ ##21# en druk op de beltoets.
    • Heractiveren
      Typ **21# en druk op de beltoets om de doorschakeling naar het laatst gebruikte nummer te heractiveren.

     

    Oproepen doorschakelen na 15 seconden

    • Activeren
      Typ **61*Telefoonnummer# en druk op de beltoets.
      In de plaats van Telefoonnummer vult u het nummer in waarnaar u uw oproepen wilt doorschakelen,
      bijvoorbeeld **61*+32475151516# als u wilt doorschakelen naar voicemail.
      Let op: vervang het telefoonnummer niet door je eigen nummer!

      Wil je de rinkeltijd wijzigen bij het doorschakelen van een gesprek?
      Typ **61*telefoonnummer**aantal seconden# en vervang het aantal seconden door 5, 10, 15, 20, 25 of 30.
       
    • Deactiveren
      Typ ##61# en druk op de beltoets.
    • Heractiveren
      Typ **61# en druk op de beltoets om de doorschakeling naar het laatst gebruikte nummer te heractiveren.

     

    Oproepen doorschakelen als uw lijn bezet is

    • Activeren
      Typ **67*Telefoonnummer# en druk op de beltoets.
      In de plaats van Telefoonnummer vult u het nummer in waarnaar u uw oproepen wilt doorschakelen,
      bijvoorbeeld **67*+32475151516# als u wilt doorschakelen naar voicemail.
      Let op: vervang het telefoonnummer niet door je eigen nummer!
       
    • Deactiveren
      Typ ##67# en druk op de beltoets.
    • Heractiveren
      Typ **67# en druk op de beltoets om de doorschakeling naar het laatst gebruikte nummer te heractiveren.

     

    Kies zelf hoe snel een oproep wordt doorgeschakeld naar uw voicemail. 
    Pas de rinkeltijd aan als uw gsm te snel of te traag op voicemail springt.

     

    Om alle doorschakelingen uit te schakelen, typ ##002# en druk op de beltoets.

  • Hoe kan ik mijn data verbruik controleren?

    MyProximus App

    MyProximus is een gratis app beschikbaar voor alle Proximus-klanten met een smartphone of tablet.

    • Uw mobiele verbruik opvolgen (minuten, sms'en, mms'en, verbruikte MB) of de stand van mijn krediet opvolgen.
    • Bijstand krijgen over uw producten, de status van uw vaste lijn en van het netwerk testen.

     

    My Data Manager

    Een andere mogelijkheid voor het surfverbruik te monitoren voor iOS en android is de My Data Manager.
    De voordelen van deze app:

    • Deze registreert het dataverbruik dat op het toestel binnen en buitengaat.
    • Je kan de nationale, roaming en WiFi datavolumes configureren volgens uw abonnementsformule
    • Persoonlijke alarmen

     

  • Is het mogelijk om mijn factuur online te raadplegen?

    Dit is niet mogelijk.

  • Activeer een domiciliëring voor je privéfactuur (split-bill)

    Om een domiciliëring op te starten kan u bellen met het betrokken GSM-nummer naar het gratis nummer 6000 (Proximus klantendienst).
    Verloop vervolgens het keuzemenu en kies voor optie 1 / 4 / 1.

    Via online Proximus-webformulier: www.proximus.be/digitaal

    Via MyProximus

    (Niet van toepassing voor gebruikers met escapecode 2.)

    • Log in via www.proximus.be/myproximus en vraag het domiciliëringsformulier aan.
      Vul uw IBAN-nummer (uw bankrekeningnummer), BIC-code (de code van uw bank) en uw e-mailadres in.
      Duid aan hoe u het formulier wilt ontvangen (per e-mail of per post).
      Bevestig uw aanvraag door op de knop "Betalen door middel van een SEPA domiciliëring" te klikken.
    • Vul vervolgens het ontvangen formulier volledig in, onderteken het en stuur het per post naar de Proximus klantendienst (het adres staat vermeld op het formulier).
    • Na ontvangst, handelt Proximus uw aanvraag af bij uw bank.

    Afhankelijk van bank tot bank kan dit een paar weken in beslag nemen.
    Vanaf het moment dat op uw factuur de vermelding: "Uw financiële instelling wordt verzocht om dit bedrag op onze rekening over te schrijven op (datum)" staat, wordt ze automatisch via domiciliëring betaald.
    Zo niet, moet u de factuur nog een laatste keer zelf regelen via uw oude betaalmethode.

  • Oproepen blokkeren
    • Blokkeer uitgaande nationale of internationale gesprekken
    • Blokkeer alle inkomende nationale of internationale gesprekken
    • Laat alleen oproepen naar voorgeprogrammeerde nummers toe

    Vervolgens kunt u eender wanneer de blokkering met uw gsm activeren of uitschakelen via speciale codes.

    Speciale codes om oproepen te (de)blokkeren

    • Alle uitgaande oproepen
      Activeren of deactiveren: *33*0000#
    • Alle uitgaande internationale oproepen
      Activeren of deactiveren: *331*0000#
    • Alle inkomende oproepen
      Activeren of deactiveren: *35*0000#
    • Alle inkomende oproepen vanuit het buitenland
      Activeren of deactiveren: *351*0000#

    Controleer welk type blokkering geactiveerd is: #blokkeercode*0000#

    Wijzig het type blokkering: **03*330*oude code*nogmaals nieuwe code#

    Wilt u uw gsm configureren om uitsluitend naar voorgeprogrammeerde nummers te kunnen bellen?
    Voor deze optie is een herprogrammering van uw simkaart nodig.

  • Tijdelijke CLIR functie activeren

    Om je nummer te verbergen, vorm de korte code #31#Telefoonnummer op je gsm en druk op de beltoets.

    In de plaats van Telefoonnummer vul je het nummer van je correspondent in. 
    Tijdens deze oproep zal je nummer éénmalig niet verschijnen.

 

Indien uw vraag hier niet tussenstaat kan u altijd terecht op www.proximus.be/support