eSIM

eSIM FAQ

Veel gestelde vragen (FAQ) over eSIM.

UPDATED: 02/01/2022

Hieronder kun je alle antwoorden terugvinden op de meest gestelde vragen over eSIM.
Indien je vraag hier niet tussenstaat, kan u nog altijd terecht op www.proximus.be/esim of neem contact op met uw A&M-contactpersoon. 

  • Wat is een eSIM ?

    eSIM is de evolutie van de "plastiek" SIM-kaart die we tot nu toe kennen in zijn verschillende formaten.
    De eSIM of “embedded SIM” is dus een simkaart die reeds is ingebouwd in je compatibele smartphone of tablet (en toekomstig in je smartwatch).

    De eSIM wordt geactiveerd op het toestel door het scannen van een QR-code vermeld op de eSIM voucher, die je dient in te scannen via/dmv de foto-app functie op jouw toestel.

    Tot voor kort moest je gsm voorzien van een simkaart om te kunnen bellen, sms’en en surfen.
    De nieuwe generatie smartphones heeft tegenwoordig een ingebouwde simkaart of eSIM.
    Je hebt dus geen klassieke simkaart meer nodig.

    Je eSIM kan meerdere profielen bevatten, waardoor je meerdere gsm-nummers kunt gebruiken (bv. voor je privé- en/of zakelijk abonnement, een abonnement voor in het buitenland, enz...).

    Er zijn ook steeds meer ‘slimme toestellen’ (bv. smartwatches) op de markt die ze gebruiken.
    Deze worden later toegevoegd / compatibel gemaakt op het Proximus-netwerk.

    esim
  • Wat is Digital eSIM ?

    Sinds oktober 2021 is er ook de mogelijkheid,
    om naast de eerder uitgebrachte 'eSIM voucher' oplossing,
    voortaan een eSIM toe te kennen dmv van een 'Digital eSIM' via e-mail.

    In dergelijk geval hebben wij ook steeds het persoonlijke privé- of professionele e-mailadres van de betrokken eindgebruiker nodig,
    dewelke een QR-code en de bijhorende PIN- & PUK-code via e-mail ontvangt in de bijgeleverde PDF-bijlage,
    zodra de voorgelegde activatieaanvraag effectief tot uitvoering heeft plaatsgevonden.

    De eindgebruiker ontvangt in dergelijk geval een e-mail van service@proximus.com (= afkomstig van Proximus,
    de eindgebruiker dient eventueel ook de 'Spam' / 'Junk' map van zijn/haar mailbox te checken,
    indien deze niets ontvangen heeft in de map ‘Postvak In’).

    Er dient alvast geen taalcode opgegeven te worden voor de betrokken eindgebruiker,
    daar de nodige basisinstructies telkens opgesteld worden in 4 talen (= NL / FR / EN / DU).

  • Met welke toestellen is de eSIM compatibel ?
    • De eSIM is compatibel met ALLE postpaid prijsplannen
    • en voorlopig met ENKEL de volgende GSM-merken & -modellen:

    Klik hier voor de lijst van compatibele toestellen.

     

    De eSIM is NIET compatibel met:

    • ProxiDUO
    • prepaid Pay&Go (= ENKEL compatibel met prepaid; indien deze voorafgaandelijk postpaid / abonnee is geweest)
    • Apple Watch (Momenteel wordt dit niet ondersteund, voorlopig dan ook geen idee wat betreft timing naar de toekomst)
  • Wie kan een eSIM gebruiken ?

    Vanaf nu ondersteunt ook Proximus de activatie van eSIM.

    • Grote bedrijven
      Grote bedrijven zullen de mogelijkheid hebben om vanaf 21/09/2020 op bepaalde toestellen hun mobiele abonnementen te activeren op een eSIM in plaats van onze gebruikelijke fysieke simkaart.
    • KMO
      Voor privé- en business klanten is eSIM ondertussen beschikbaar .
    • privé-abonnee
      Voor privé- en business klanten is eSIM ondertussen beschikbaar .
    • prepaid Pay&Go
      Voorlopig wordt de eSIM ENKEL ondersteund voor alle postpaid klanten (vanaf Q4/2020).

      Enkel bij een conversie van postpaid naar prepaid Pay&Go kan u uw eSIM behouden, indien u deze eerder als postpaid klant hebt laten activeren.


      eSIM wordt momenteel nog NIET ondersteund voor prepaid Pay&Go
      • bij de ingebruikname van een een nieuw GSMnr.
      • of bij rechtstreekse netwerkoverdracht naar prepaid Pay&Go
  • Wat zijn de eigenschappen van een eSIM ?
    • Eenvoudig & gemakkelijk
      • het switchen tussen operatoren kan gebeuren zonder de SIM-kaart te wijzigen.
      • In de tweede fase levert dit een aanzienlijke tijdwinst op voor de fleetmanager dmv het digitaal verkrijgen van de QR-code (= in geval van een 'eSIM voucher').
        Deze kan de fleetmanager op zijn beurt heel makkelijk doorsturen naar de eindgebruiker zonder de simkaart persoonlijk te moeten gaan verdelen.
      • En met de 'Digital eSIM' kan de QR-code via e-mail rechtstreeks aan het opgegeven e-mailadres van de eindgebruiker bezorgd worden.

      •  
    • Meerdere nummers op 1 telefoon
      • Beheer van meerdere nummers op 1 enkel toestel (slechts 1 actief per keer).
      • In geval van Dual SIM telefoon, mogelijkheid om 2 nummers tegelijkertijd te gebruiken (bijv. 1 privé & 1 professional) op hetzelfde toestel.

      •  
    • Milieu
      • Vermindering van het aantal plastic SIM-kaarten.
      • Vermindering van de logistieke verdeling door digitalisatie.
        (Niet meer afhankelijk van postverzending & -distributie in binnen- en buitenland)

      •  
    • Kostenbeheer
      • Lagere roamingkosten bij reizen buiten de EU.
        Door middel van eSIM kan je heel makkelijk een lokaal nummer toevoegen om bv. te surfen.
         
    • Smart devices
      • in de toekomst zal eSIM ook beschikbaar zijn voor andere toestellen zoals in bv. smartwatches.
        Zie lijst aan compatibele toestellen hier verder boven.
  • Welke voorwaarden zijn er nodig om eSIM te kunnen gebruiken ?
    • Het hebben van een compatibel toestel.
       
    • De klant dient op het ogenblik van het inscannen van de QR-code verbonden te zijn
      • met een WiFi-netwerk
      • of via de Mobile Hotspot van een ander smartphone,
        dewelke op zijn beurt verbonden is met het 4G-netwerk
        om de activatie van de QR-code te kunnen uitvoeren op het toestel.
         
    • De eSIM (en dus het daaraan gelinkt mobiele GSMnr./-abonnement) dient vooreerst actief te staan op het Proximus-netwerk met het betrokken eSIMnr.
      • Zoniet zal de klant een foutmelding krijgen bij het scannen van de QR-code, en is de registratie mislukt.
  • Hoe activeer ik een eSIM-profiel als werkgever, voor mijn werknemer (= eindgebruiker) ?

    Om van een eSIM gebruik te maken zijn er 2 te volgen stappen:

    • De beheerder van alle simkaarten in het bedrijf moet een eSIM activeren in MyProximus Enterprise
      of via zijn vertrouwd contact / kanaal bij A&M en een QR-code overhandigen aan de gebruiker.
      Als beheerder in je bedrijf kan je eenvoudig een simkaart omruilen voor een eSIM.
      Neem hiervoor contact op met uw vertrouwde A&M-contactpersoon.
      Vergeet dus niet de voucher met de QR-code te overhandigen aan de eindgebruiker van de eSIM,
      of het persoonlijke privé- of professionele e-mailadres van de eindgebruiker van de eSIM,
      zodat deze het eSIM-profiel op zijn apparaat kan activeren.

    • De gebruiker van de eSIM moet het eSIM profiel activeren op zijn toestel, door middel van het inscannen van deze QR-code.
      Volg hiervoor de stappen, zoals uitgelegd in het volgende item hieronder.
      Bij problemen of vragen, neem altijd eerst contact op met je beheerder.
  • Hoe activeer ik mijn eSIM-profiel als eindgebruiker ?
    • Onder Apple iOS 12.2 of latere versie
      Eens je de QR-code hebt, zorg ervoor dat je toestel verbonden is via WiFi of mobiele data.

      Open de camera op je toestel, scan de QR-code, tik op de notificatie die verschijnt en volg de stappen op het scherm.

      Lukt het niet? Volg dan deze stappen om je eSIM profiel handmatig toe te voegen:
      • Tik op Instellingen en ga naar Mobiel netwerk of Mobiele data.
      • Tik op Voeg mobiel abonnement toe.
      • Plaats de QR-code in het kader en tik op Voeg mobiel abonnement toe.
      • Tik op Ga door. Als je meerdere nummers hebt, dan kun je een naam kiezen voor je eSIM-profiel, bv. 'privé' en 'zakelijk'.
      • Kies Primair en tik op Ga door. Als je meerdere nummers hebt, kies welk nummer je wilt gebruiken voor oproepen en sms’en naar personen die niet je niet als contact hebt toegevoegd.
      • Kies Primair en tik op Ga door. Als je meerdere nummers hebt, kies welk nummer je wilt gebruiken voor iMessage en FaceTime.
      • Kies Primair en tik op Ga door. Als je meerdere nummers hebt, kies welk nummer je wilt gebruiken om te surfen via mobiele data.
        Als je de optie Sta schakelen tussen mobiele data toe activeert,
        dan zal je toestel automatisch overschakelen naar het mobiele datanetwerk van het tweede nummer bij geen netwerk.
        Meer info over het gebruik van dual-sim vind je op de website van Apple Support.

      Je eSIM profiel is nu toegevoegd.
      Geef de pincode in die op de voucher met je QR-code staat, ook als je deze voordien gewijzigd hebt.

      Bewaar de QR-code goed, alsook de pin- en pukcodes, zodat je deze later ook opnieuw kunt gebruiken als dat nodig is.
      De oorspronkelijke PIN-code bij deze eSIM-voucher heb je sowieso later ook terug nodig; indien je bv. van toestel wisselt.

     

    • Onder Android
      Eens je de QR-code hebt, zorg ervoor dat je toestel verbonden is via WiFi of mobiele data.

      Open de camera op je toestel, scan de QR-code, tik op de notificatie die verschijnt en volg de stappen op het scherm.

      Lukt het niet? Volg dan deze stappen om je eSIM profiel handmatig toe te voegen:
      • Tik op Instellingen en ga naar Verbindingen.
      • Tik op SIM-Kaartbeheer.
      • Tik op Mobiel abonnement toevoegen.
      • Tik op Toevoegen met QR-code.
      • Plaats de QR-code in het kader om deze te scannen en tik dan op Toevoegen.
      • Tik op OK om je eSIM-profiel te activeren.

      Je eSIM profiel is nu toegevoegd.
      Geef de pincode in die op de voucher met je QR-code staat, ook als je deze voordien gewijzigd hebt.

      Bewaar de QR-code goed, alsook de pin- en pukcodes, zodat je deze later ook opnieuw kunt gebruiken als dat nodig is.
      De oorspronkelijke PIN-code bij deze eSIM-voucher heb je sowieso later ook terug nodig; indien je bv. van toestel wisselt.

      Om de instellingen voor dual-sim te wijzigen op een Samsung-toestel, ga naar Instellingen > Verbindingen > SIM-kaartbeheer.
  • Hoe zet ik mijn eSIM-profiel over ?

    Om je eSIM naar een ander toestel te kunnen overzetten, heb je de eSIM voucher nodig met de QR-code die je hebt gebruikt om je eSIM te activeren. Je kunt deze meermaals gebruiken. De oorspronkelijke PIN-code bij deze eSIM-voucher heb terug nodig, indien je van toestel wisselt.
     

    • Als je die niet meer hebt, dan kan de beheerder van de simkaarten in je bedrijf je eSIM heractiveren in MyProximus Enterprise
      of via zijn vertrouwd contact / kanaal bij A&M en je een nieuwe QR-code bezorgen.

    • Als je die nog hebt, dan kun je als gebruiker meteen het eSIM-profiel overzetten naar een ander toestel.
      Volg hiervoor de stappen, zoals uitgelegd in het volgende item hieronder, ÉN gebruik de oorspronkelijke bijgeleverde PIN-code bij deze eSIM-voucher of Digital eSIM PDF-bijlage.
      Bij problemen of vragen, neem altijd eerst contact op met je beheerder.
  • Hoe deactiveer/verwijder ik mijn eSIM-profiel als eindgebruiker ?
    • Onder Apple iOS 12.2 of latere versie
      Eerst moet je het eSIM profiel van je oude toestel verwijderen door deze stappen te volgen:
      • Ga naar het hoofdscherm en tik op Instellingen.
      • Tik op Mobiel netwerk of Mobiele data.
      • Tik op het eSIM profiel dat je wilt wissen.
      • Tik op Verwijder mobiel abonnement.

      Je kunt nu het eSIM profiel activeren op je nieuwe toestel.

     

    • Onder Android
      Eerst moet je het eSIM profiel van je oude toestel verwijderen door deze stappen te volgen:
      • Ga naar het hoofdscherm en tik op Instellingen.
      • Tik op Verbindingen.
      • Tik op SIM-Kaartbeheer.
      • Tik op het eSIM profiel dat je wilt wissen.
      • Tik op Verwijderen.

      Je kunt nu het eSIM profiel activeren op je nieuwe toestel.
  • Hoe kan ik een eSIM-profiel probleem oplossen op Apple iOS of Android ?
    • Op Apple iOS
      Is het niet meteen gelukt? Probeer dit dan eens:
      • Herstart je toestel.
      • Controleer of je toestel wel degelijk verbonden is via WiFi of mobiele data.
      • Controleer of je eSIM profiel niet op meerdere toestellen tegelijkertijd actief is.
        Als je eSIM profiel nog op een oud toestel geactiveerd is, ga naar Instellingen > Verbindingen, kies het eSIM profiel en tik op Verwijderen.
      • Controleer of je NIET meer dan 5 eSIM profielen hebt ingesteld.
        Als je meer dan 5 eSIM profielen hebt, ga naar Instellingen > Verbindingen, kies een eSIM profiel en tik op Verwijderen.
      • Geef de oorspronkelijke PIN-code in die op de voucher met je QR-code staat.
         
    • op Android
      Is het niet meteen gelukt? Probeer dit dan eens:
      • Herstart je toestel.
      • Controleer of je toestel wel degelijk verbonden is via WiFi of mobiele data.
      • Controleer of je eSIM profiel niet op meerdere toestellen tegelijkertijd actief is.
        Als je eSIM profiel nog op een oud toestel geactiveerd is, ga naar Instellingen > Verbindingen, kies het eSIM profiel en tik op Verwijderen.
      • Controleer of je NIET meer dan 7 eSIM profielen hebt ingesteld.
        Als je meer dan 7 eSIM profielen hebt, ga naar Instellingen > Verbindingen, kies een eSIM profiel en tik op Verwijderen.
      • Geef de oorspronkelijke PIN-code in die op de voucher met je QR-code staat.
  • Hoe blokkeer ik mijn eSIM-profiel bij diefstal of verlies ?

    Als je gsm gestolen werd of kwijt is, moeten we eerst even weten of je een abonnement hebt via je werkgever.
    Als het via je werkgever is, meldt dit dan ook bij de beheerder in je bedrijf.
     

    • Neem eerst contact op met de Proximus-klantendienst op het gratis nummer (0800/22 800, optie 2) (of via uw vertrouwd contact / kanaal bij A&M ).
      Voor je dit doet, bel enkele keren naar je gsm en noteer de datum en tijdstippen.

    • Proximus blokkeert je simkaart onmiddellijk gedurende maximaal 3 maanden.
      Als je een Pay&Go-kaart hebt, dan kan Proximus deze niet blokkeren, maar kunnen zij wel je naam ervan loskoppelen.

    • Om ook je gsm-toestel te blokkeren of te deblokkeren, heb je het serienummer (IMEI-code) van je toestel nodig.
      Als je dit niet hebt genoteerd, dan vind je het alleen terug op het aankoopbewijs van je toestel.
      Als je dit niet ontvangen hebt, contacteer de verkoper van het toestel. Deze moet je een aankoopbewijs bezorgen.
  • Hoe deblokkeer ik mijn eSIM-profiel na het terugvinden van mijn GSM ?

    Als je al een nieuwe (e)simkaart hebt, kun je deze blijven gebruiken.
    Als je nog geen nieuwe (e)simkaart hebt, kun je de oude gewoon blijven gebruiken.

    Heb je Proximus gevraagd om je gsm-toestel te blokkeren ?
    Om deze te deblokkeren, volg je deze stappen:
     

    • Je hebt het aankoopbewijs van je toestel nodig.
      Als je dit niet ontvangen hebt, contacteer de verkoper van het toestel.
      Deze moet je een aankoopbewijs bezorgen.

    • Stuur een kopie van je aankoopbewijs (waar het serienummer of de IMEI-code van je toestel zichtbaar is)
      én een kopie van je identiteitsdocument naar ccj@proximus.com.

      Je aanvraag wordt zo snel mogelijk door hen behandeld.
      U kan op dit e-mailadres ENKEL aanvragen om je toestel te 'deblokkeren' behandelen, niets meer en niets minder
      Bedankt voor uw begrip.

    •  

    LET OP !!!
    Proximus kan ENKEL toestellen deblokkeren die door Proximus geblokkeerd werden.
    Als je toestel door een andere operator geblokkeerd werd, neem dan meteen contact op met de desbetreffende operator.

  • Meer support mbt Apple eSIM (iPhone/iPad/Watch)

    Ga hiervoor naar de Apple Support website

Je eSIM profiel activeren op een iPhone
 

Je eSIM profiel activeren op een Android toestel